Science Cognition and Didactics

Beatriz Eugenia García-Rivera

Design and development of teaching materials and an educational proposal with a multicultural approach on the construction of the notion of living beings in indigenous communities.

Teaching science in times of coronavirus. Resources and activities for non-face-to-face education.

The construction of scientific thought in indigenous communities.

Representations and reasoning processes in children about natural sciences.

Albornoz Delgado H. A., García Rivera B.E., Gallegos Cázares L., Calderón Canales R.E., Hernández Valentín N., Diseño e investigación educativa en escuelas rurales en México, Actas de Diseño 33, 2021, pp. 190, Congreso Virtual Latinoamericano de Enseñanza del Diseño, Buenos Aires, Argentina, julio 2020, Universidad de Palermo, ISSN Impresión 1850-2032. https://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/867_libro.pdf

García-Rivera, B., Gallegos-Cázares, L., Báez Islas, A. (2021). Las herramientas epistémicas sobre la herencia genética en estudiantes de Bachillerato. XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa. Puebla de Zaragoza, Puebla, México. ISSN: 2594-2433

Flores-Camacho, F., García-Rivera, B., Báez Islas, A., Gallegos-Cázares, L., Calderón-Canales, E., Logros en la comprensión de temas de genética utilizando representaciones externas, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(3), (2020), 3101. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020v17.i3.3101

Flores-Camacho, F., García-Rivera, B., Gallegos-Cázares, L., Calderón-Canales, E. Representaciones y Aprendizaje de las Ciencias, Dirección General de Publicaciones, UNAM, México, (2020), 142 pp.

García-Rivera, B., Gallegos-Cázares L. Representaciones de los seres vivos en niños nahuas, en Volumen 3. Hacia la construcción de una nueva agenda educativa, Cervantes Olguín, E. (coord.). Colección Investigar, Intervenir y Evaluar en la Educación, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, México, (2020), 49-95.

Flores-Camacho, F., Gallegos-Cázares, L., García-Rivera, B., Báez-Islas, A. Efectos de los laboratorios de ciencias con TIC en la comprensión y representación de los conocimientos científicos en estudiantes del bachillerato en un contexto escolar cotidiano. Revista Iberoamericana de Educación Superior. X(29), (2019), 124-142.

García-Rivera, B., Báez-Islas, A., Flores-Camacho, F., Gallegos-Cázares, L. (2018). Genetics representations of high school students working in different multi-representational environments. In Finlayson, O.E., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 1/strand 1 (co-ed Finlayson, O., & Pinto, R.), (pp. 40-48). Dublin, Ireland: Dublin City University. ISBN 978-1-873769-84-3

Flores-Camacho, F., García-Rivera, B., Báez-Islas, A., Gallegos-Cázares, L. (2017). Diseño y validación de un instrumento para analizar las representaciones externas de estudiantes de Bachillerato sobre genética, Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(10) DOI: 10.15366/riee, ISSN: 1989-0397 https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/8327

Gallegos-Cázares. L., García-Rivera, B., Flores-Camacho, F., y Calderón-Canales. E. (2016). Models of living and non-living beings among indigenous community children. Review of science, mathematics and ICT education, 10(2), 5-27.